, 2023/5/9

A szoftverkarbantartás a szoftverek megváltoztatásának, módosításának és frissítésének folyamata, hogy lépést tartsunk az ügyfelek igényeivel. A szoftverkarbantartás a termék bevezetése után történik, több okból is, például a szoftver általános javítása, a problémák vagy hibák kijavítása, a teljesítmény növelése stb. érdekében.

Mi az a szoftverkarbantartási folyamat

Miért fontos a szoftver karbantartása?

Egy új szoftver létrehozása és világra hozatala izgalmas lépés minden vállalat számára. A szoftver létrehozása és bevezetése során sok mindenre szükség van, beleértve a tényleges építést és kódolást, a licencelési modelleket, a marketinget és még sok minden mást. Azonban minden nagyszerű szoftvernek képesnek kell lennie arra, hogy alkalmazkodjon a korhoz.

Ez azt jelenti, hogy megfelelően nyomon kell követni és karbantartani. Mivel a technológia fénysebességgel változik, a szoftvereknek lépést kell tartaniuk a piaci változásokkal és igényekkel.

Mi a szoftverkarbantartás 4 típusa?

A szoftverkarbantartás négy különböző típusát különböző okokból és célokból végzik. Egy adott szoftver életciklusa során egy, kettő vagy az összes karbantartási típuson áteshet.

A négy típus a következő:

Javító szoftverkarbantartás

Megelőző szoftverkarbantartás

Tökéletes szoftverkarbantartás

Adaptív szoftverkarbantartás

Korrekciós szoftverkarbantartás

A korrekciós szoftverkarbantartás a karbantartás tipikus, klasszikus formája (szoftverek és bármi más esetében). A korrekciós szoftverkarbantartásra akkor van szükség, ha egy szoftverben valami elromlik, beleértve a hibákat és a hibákat is. Ezek széleskörű hatással lehetnek a szoftver általános működésére, ezért a lehető leggyorsabban orvosolni kell őket.

A szoftvergyártók sokszor a felhasználók által beküldött hibajelentéseknek köszönhetően tudják kezelni a javító karbantartást igénylő problémákat. Ha egy vállalat képes felismerni és kezelni a hibákat, mielőtt a felhasználók felfedeznék azokat, ez egy további előny, amely a vállalatot jó hírűbbnek és megbízhatóbbnak fogja feltüntetni (elvégre senki sem szereti a hibaüzeneteket).

Megelőző szoftverkarbantartás

A megelőző szoftverkarbantartás a jövőbe tekint, hogy szoftvered a lehető leghosszabb ideig a kívánt módon működhessen.

Ez magában foglalja a szükséges változtatásokat, frissítéseket, adaptációkat és egyebeket. A megelőző szoftverkarbantartás olyan kisebb problémákat is kezelhet, amelyek az adott időpontban talán nem bírnak jelentőséggel, de a jövőben nagyobb problémává válhatnak. Ezeket látens hibáknak nevezzük, amelyeket fel kell fedezni és ki kell javítani, hogy ne váljanak tényleges hibákká.

Tökéletes szoftverkarbantartás

Mint minden piacon lévő termék esetében, amint a szoftvert a nyilvánosság számára kiadják, új problémák és ötletek kerülnek a felszínre. A felhasználók észrevehetik, hogy új funkciókra vagy követelményekre van szükség, amelyeket szeretnének látni a szoftverben, hogy az a legjobb eszköz legyen az igényeiknek. Ekkor lép a képbe a tökéletes szoftverkarbantartás.

A tökéletesítő szoftverkarbantartás célja a szoftver kiigazítása azáltal, hogy szükség szerint új funkciókat adunk hozzá, és eltávolítjuk azokat a funkciókat, amelyek nem relevánsak vagy nem hatékonyak az adott szoftverben. Ez a folyamat a piac és a felhasználói igények változásának megfelelően tartja a szoftvert relevánsnak.

Adaptív szoftverkarbantartás

Az adaptív szoftverkarbantartás a változó technológiákhoz, valamint a szoftverre vonatkozó irányelvekhez és szabályokhoz kapcsolódik. Ezek közé tartoznak az operációs rendszer változásai, a felhőalapú tárolás, a hardver stb. Amikor ezek a változások megtörténnek, a szoftverének alkalmazkodnia kell ahhoz, hogy megfelelően megfeleljen az új követelményeknek és továbbra is jól működjön.

A szoftverkarbantartási folyamat

A szoftverkarbantartási folyamat különböző szoftverkarbantartási technikákat foglal magában, amelyek a karbantartás típusától és az érvényben lévő szoftverkarbantartási tervtől függően változhatnak.

A legtöbb szoftverkarbantartási folyamatmodell a következő lépéseket tartalmazza:

1. Azonosítás és nyomon követés - Annak meghatározása, hogy a szoftver mely részét kell módosítani (vagy karbantartani). Ez lehet a felhasználó által generált vagy maga a szoftverfejlesztő által azonosított, a helyzettől és a konkrét hibától függően.

2. Elemzés - A javasolt módosítás elemzésének folyamata, beleértve az ilyen változtatás lehetséges hatásainak megértését. Ez a lépés jellemzően költségelemzést is tartalmaz annak megértéséhez, hogy a változtatás anyagilag megéri-e.

3. Tervezés - Az új változtatások tervezése a követelményspecifikációk felhasználásával.

4. Megvalósítás - Az új modulok programozók általi megvalósításának folyamata.

5. Rendszertesztelés - Az indítás előtt a szoftvert és a rendszert tesztelni kell. Ez magában foglalja magát a modult, a rendszert és a modult, valamint az egész rendszert egyszerre.

6. Elfogadó tesztelés - A felhasználók tesztelik a módosítást elfogadás céljából. Ez egy fontos lépés, mivel a felhasználók azonosíthatják a folyamatban lévő problémákat, és ajánlásokat generálhatnak a hatékonyabb megvalósításra és változtatásokra.

7. Szállítás - Szoftverfrissítések vagy bizonyos esetekben a szoftver új telepítése. Ekkor érkeznek meg a módosítások az ügyfelekhez.

Szoftver karbantartási költségek

A szoftver karbantartásának költségei magasak lehetnek. Ez azonban nem vonja kétségbe a szoftverkarbantartás fontosságát. Bizonyos esetekben a szoftverkarbantartás a teljes szoftverfolyamat-ciklus kétharmadába vagy az SDLC-folyamatok több mint 50%-ába kerülhet.

A szoftverkarbantartással járó költségek több tényezőnek köszönhetőek, és a konkrét helyzettől függően változnak. Minél régebbi a szoftver, annál többe kerül a karbantartás, mivel a technológiák (és a kódolási nyelvek) idővel változnak. Egy régi szoftver átdolgozása a mai technológiának megfelelően bizonyos helyzetekben rendkívül költséges folyamat lehet.

Ráadásul a mérnökök nem mindig tudják pontosan megcélozni a problémákat, amikor egy adott szoftver frissítését vagy karbantartását tervezik. Ez arra készteti őket, hogy próba és hiba módszerét alkalmazzák, ami sok órányi munkát eredményezhet.

Vannak bizonyos módszerek, amelyekkel megpróbálhatók a szoftverkarbantartási költségek csökkentése. Ezek közé tartozik a szoftverben használt programozás tetejének optimalizálása, az erős tipizálás és a funkcionális programozás.

Az új szoftverek létrehozásakor, valamint a régebbi modellek karbantartási projektjeinek elvállalásakor a szoftvercégeknek figyelembe kell venniük a szoftver karbantartási költségeket. Karbantartás nélkül bármilyen szoftver elavulttá és lényegében használhatatlanná válik idővel.

Szoftverkarbantartási stratégiák

Minden szoftvercégnek rendelkeznie kell egy konkrét stratégiával a szoftverkarbantartás hatékony és teljes körű kezelésére.

A dokumentáció az egyik fontos stratégia a szoftverfejlesztésben. Ha a szoftver dokumentációja nem naprakész, a frissítés látszólag lehetetlenné válhat. A dokumentációnak tartalmaznia kell a kód működésére vonatkozó információkat, a lehetséges problémák megoldásait stb.

A minőségbiztosítás szintén fontos része a szoftver karbantartási tervnek. Bár a minőségbiztosítás fontos a szoftver kezdeti bevezetése előtt, a folyamatba sokkal korábban (már a tervezési szakaszban) is be lehet építeni, hogy megbizonyosodjon a szoftver helyes fejlesztéséről, és hogy betekintést nyújtson a változtatások elvégzésébe, ha szükséges.